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(Referência obtida automaticamente do SciELO, por meio da informação sobre o financiamento pela FAPESP e o número do processo correspondente, incluída na publicação pelos autores.)

Modeling and Validation of Passive Rectifier for Airplanes with Variable Frequency and Bipolar DC Buses

Texto completo
Autor(es):
Lais Abrantes Vitoi [1] ; Jose Antenor Pomilio [2] ; Danilo Iglesias Brandão [3]
Número total de Autores: 3
Afiliação do(s) autor(es):
[1] Universidade Federal de Minas Gerais. Escola de Engenharia. Departamento de Engenharia Elétrica - Brasil
[2] Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Engenharia Elétrica e de Computação - Brasil
[3] Universidade Federal de Minas Gerais. Escola de Engenharia. Departamento de Engenharia Elétrica - Brasil
Número total de Afiliações: 3
Tipo de documento: Artigo Científico
Fonte: J. Aerosp. Technol. Manag.; v. 13, 2021-02-15.
Resumo

ABSTRACT Traditional airplanes with fixed frequency and unipolar DC bus (270 V) commonly use 12-pulse passive rectifiers. The increase of power demand and the concern with aircraft efficiency boost the electrification of airplanes using variable frequency(360-800 Hz) and bipolar DC buses (± 270 V). Thus, this paper analyses the 12-pulse passive rectifiers in this new scenario. It is proposed an accurate model, describing its design, to verify if passive rectifiers are suitable for aircraft application complying with current standards. The analysis of the 12-pulse rectifier is done by an association of two 6-pulse rectifiers and considering both sorts of an input filter, L and LC. The mathematical model is presented and considers typical harmonic components, allowing precise analysis of input current and output voltage. Simulation and experimental results are provided to validate the mathematical model. The paper shows that the 12-pulse passive rectifier is not a viable solution when operating under variable frequency, which was verified by the violation of the electricity quality standards. (AU)

Processo FAPESP: 17/05565-7 - Redes elétricas embarcadas em aeronaves: garantia da qualidade da energia elétrica e soluções eletrônicas de potência
Beneficiário:Jose Antenor Pomilio
Modalidade de apoio: Auxílio à Pesquisa - Regular