Busca avançada
Ano de início
Entree

Silvio Ferraz Mello Filho

CV Lattes ORCID


Universidade de São Paulo (USP). Escola de Comunicações e Artes (ECA)  (Instituição Sede da última proposta de pesquisa)
País de origem: Brasil

Silvio Ferraz (born in São Paulo in 1959) is a Full Professor in the Department of Music at the University of São Paulo since 2014. Between 2002 and 2013, he was Associate Professor in the music department of the Institute of Arts at UNICAMP, and Pedagogical Director of the School of Music of the State of São Paulo and Director of the Campos do Jordão International Winter Festival (2009-2010). He coordinated the Center for Musical Language (PUCSP), the virtual MusArtS Institute (musica articulata sciencia), the Center for Cultural Integration and Diffusion (NIDIC-UNICAMP), and the postgraduate course in Music at Unicamp (2013). Currently, he coordinates the ECA-USP/Université Paris 8 Agreement and has been participating annually in international conferences as a Speaker.With intense artistic production, since 1985 his works have been performed in Brazilian festivals of contemporary music (Festival Música Nova, Biennial of Contemporary Brazilian Music FUNARTE), Festival dAutomne à Paris 1994, Sonidos de las Americas (Carnegie Hall-N.York, 1996), Encuentro de Compositores de Chile (Goethe and PUC-Chile). Since the 1990s, he has collaborated with international contemporary music groups such as Iktus Ensemble and Het Espectra (Belgium), Contrechamps (Switzerland), Arditti String Quartet and Nash Ensemble (England), New York New Music Ensemble and Ensemble Orpheus (USA), DME (Portugal), and Taller de Musica Contemporanea (Chile).He is the author of the books "Music and Repetition: aspects of the difference issue in contemporary music" (SP: Educ/Fapesp, 1997), "Book of Sonorities" (Rio: 7 letras, 2004), and Editor of "Notas-AtosGestos" (Rio: 7 letras, 2007). He was a grantee of the Vitae Foundation in 2003, an associated researcher at Fapesp, and a researcher for CNPQ, developing projects in the field of contemporary musical composition, with emphasis on the study of the implications of the concept of time in the music of the late 20th and 21st centuries. Among his main articles are "Musique et Modulation: vers une poètique du vent" and "La formule de la Ritournelle," published in reference books on the thought of art in the work of Gilles Deleuze "Agencer les Multiplicités avec Deleuze" (Anne Querrien and Anne Sauvagnargues, eds.) and "Gilles Deleuze: la pensé-musique" (Pascale Criton and J.-M. Chouvel, eds.). (Fonte: Currículo Lattes)

Matéria(s) publicada(s) na Agência FAPESP sobre o(a) pesquisador(a)
Mais itensMenos itens
Matéria(s) publicada(s) em Outras Mídias ( ):
Mais itensMenos itens
VEICULO: TITULO (DATA)
VEICULO: TITULO (DATA)
Auxílios à pesquisa
Bolsas no país
Bolsas no Exterior
Apoio FAPESP em números * Dados atualizados em 07/12/2024
Colaboradores mais frequentes em auxílios e bolsas FAPESP
Contate o Pesquisador

Serviço temporariamente indisponível

Palavras-chave utilizadas pelo pesquisador
Análise do comportamento Análise espectral Análise musical Análise Aprendizado computacional Artes Avant-garde Bioacústica Canção Canto Cantores Cognição musical Composição corporal Composição musical Composição Compositores Computação musical Criação artística Desenvolvimento cognitivo Dispositivos eletrônicos Educação musical Enunciação Escuta Estética (arte) Estudo comparativo Ethos Eventos científicos e de divulgação Expressão corporal Filosofia chinesa Gesto Gestos Gilles Deleuze Harmonia Imagem (artes) Improvisação (música) Improvisação (representação) Inter-relação Interatividade Intercâmbio de pesquisadores Interdisciplinar Linguagem musical Linguística, Letras e Artes Modelagem computacional Modelos matemáticos Modernidade Multimeios Música aleatória Música brasileira Música computacional Música contemporânea Música do século XX Música e tecnologia Música eletroacústica Música eletrônica Música experimental Música instrumental Música Musicologia Musicoterapia Notação musical Objet-trouve Patch (ciência da computação) Pensamento Percepção musical Percepção sonora Performance musical Pesquisa bibliográfica Piano Plataforma (computação) Processamento digital de sinais Processo criativo Processos de Markov Produção musical Racionalização Regência (música) Repetição Retórica musical Retórica Reuniões científicas Ritmo (música) Século XX Semiótica Solfejo Som Sonologia Teatro Técnica musical Tecnologia musical Tecnologia Tempo-real Theodor W. Adorno Vanguarda Verticalização Violoncelo Voz
Por favor, reporte erros na informação da página do pesquisador utilizando este formulário.